Ramai orang tahu apa pemprosesan bahagian ketepatan adalah, tetapi untuk teknologi pemesinan, saya rasa masih ramai orang yang tidak begitu mengenalinya. Spesifikasi proses pemesinan adalah salah satu dokumen proses yang menetapkan proses pemesinan dan kaedah operasi bahagian.

Di bawah keadaan pengeluaran tertentu, proses dan kaedah operasi yang lebih munasabah ditulis ke dalam dokumen proses dalam bentuk yang ditetapkan, yang digunakan untuk membimbing pengeluaran selepas diluluskan. Spesifikasi proses pemesinan secara amnya merangkumi kandungan berikut: laluan proses pemprosesan bahan kerja, kandungan khusus setiap proses dan peralatan dan peralatan proses yang digunakan, item pemeriksaan dan kaedah pemeriksaan bahan kerja, jumlah pemotongan, kuota masa, dsb.

Teknologi pemprosesan bahagian ketepatan adalah berdasarkan proses untuk menukar bentuk, saiz, kedudukan relatif dan sifat objek pengeluaran untuk menjadikannya produk siap atau produk separuh siap. Ia adalah penerangan terperinci bagi setiap proses. Sebagai contoh, seperti yang dinyatakan di atas, pemesinan kasar mungkin termasuk pembuatan kosong, pengisaran, dsb., dan kemasan boleh dibahagikan kepada mesin pemusing, fitter, mesin pengisar, dsb., dan setiap langkah diperlukan Terdapat data terperinci, seperti berapa banyak kekasaran untuk mencapai, berapa banyak toleransi untuk dicapai.

Mengikut bilangan produk, keadaan peralatan dan kualiti pekerja, juruteknik menentukan proses teknologi yang akan diterima pakai dan menulis kandungan yang berkaitan ke dalam dokumen proses, yang dipanggil prosedur proses. Ini lebih disasarkan. Setiap kilang mungkin berbeza kerana keadaan sebenar berbeza.

Secara umumnya, aliran proses adalah program, teknologi pemprosesan adalah parameter terperinci setiap langkah, dan spesifikasi proses adalah teknologi pemprosesan khusus yang disusun oleh kilang tertentu mengikut keadaan sebenar.

Diterbitkan Pada: 6 Mei 2019 / Kategori: Teknologi /

Leave A Comment